Drahé energie? Tipy, jak snížit náklady na výrobu stlačeného vzduchu

Účty za stlačený vzduch se ve většině podniků podílejí velkou částí na celkových nákladech. V průmyslu to v extrémních případech může být až 40 %. Drahé energie však v současnosti řešíme všichni, ve všech oblastech. V tomto článku se zaměříme na šetření při provozu vzduchového kompresoru. Není tajemstvím, že mnozí za jeho používání platí zbytečně moc.

Vzduchové kompresory jsou obecně nenasytné a dokáží spotřebovat spoustu elektrické energie. Stlačený vzduch proto není zrovna nejlevnější komoditou a vyplatí se ho vyrábět pouze tolik, kolik pro svůj provoz opravdu potřebujete. Mnozí provozovatelé nevědomky platí desetitisíce až statisíce ročně navíc zcela zbytečně, protože nejsou pečliví, šetřili na nesprávných místech nebo se snažili zařídit si všechno sami, od kompresoru po úpravu vzduchu a rozvody vzduchu k samotným aplikacím bez konzultace se specializovanou firmou přes stlačený vzduch. Proto doporučujeme, investujte trochu svého času a zvyšte své znalosti nebo se poraďte s odborníky. Pak budete schopni odhalit dosavadní neefektivní způsoby provozování, po jejichž odstranění můžete dojít k cenově přijatelnému řešení. Začít můžete třeba s našimi tipy na snížení nákladů na výrobu stlačeného vzduchu.

Nepoužíváte zbytečně velký tlak?

Jednou ze zásadních chyb při provozování kompresoru je používání zbytečně velkého tlaku, třeba jenom kvůli jednomu místu použití. Nemusíte přece nutně používat jenom jeden kompresor. Zkuste se zamyslet nad tím, jestli ono odběrné místo, kde je potřeba vysokého tlaku, nezastoupit dodávkou stlačeného vzduchu od samostatného kompresoru. Další aplikace s potřebou nižšího tlaku, třeba provoz pneumatického nářadí může zaopatřit stávající kompresor. Pamatujte, že velký tlak zároveň klade i vyšší nároky na celou soustavu a všechny její spoje. Nejde tak pouze o energie, ale i o životnost a servisní náklady. Provoz více kompresorů tak nakonec může vyjít levněji než jeden přetížený systém. Ovládáním více kompresorů lze optimalizovat provozní náklady i díky tomu, že vybíráte, který kompresor provozovat podle konkrétního zatížení, a to na základě požadavku průtoku zařízení.

Vyberte vhodnou úpravu vzduchu

Mnoho provozovatelů ve snaze ušetřit opomíjí důležitost systému úpravy vzduchu. Nakoupí zbytečně poddimenzovanou sušičku vzduchu, nekvalitní levné filtry a nepostarají se o správné odstranění kondenzátu, takže vzduchové potrubí pak vypadá jako vodovodní potrubí. Samozřejmě, že tato prvotní investice není malá. Důležité však je uvědomit si její návratnost. Například u sušiček vzduchu neexistuje univerzální řešení. Vždy záleží na vaší aplikaci. Někdo suší nedostatečně, jiný zase přespříliš, což také stojí peníze. Zvažte počáteční sušení kondenzační sušičkou a poté sušte pouze do té míry, abyste splnili zadané požadavky dané aplikace. Výběr filtrů má podobné zásady. Opět záleží na aplikaci a opět je třeba filtrovat do té míry, do níž se potřebujete dostat. Každý filtr způsobuje pokles tlaku, což stojí peníze. Nefiltrujte víc, než je nutné. A zbavení se kondenzátu? Porozhlédněte se raději po automatických systémech, nespoléhejte na manuální ovládání, protože člověk zkrátka může zapomenout vypouštět. Anebo naopak nechá odvaděč přespříliš dlouho otevřený. Dlouhým otevřením přicházíte o velké množství draze vyrobeného stlačeného vzduchu.

Zaměřte se na úniky

Úniky stlačeného vzduchu vytvářejí ty nejzbytečnější náklady na energie. Stačí pouze několik procent unikajícího vzduchu ze systému a výsledné ztráty za rok mohou u průmyslových podniků přerůst až do stovek tisíc. Ale jak zjistit, odkud vzduch uniká? A jestli vůbec. Zkuste tento test. Pokud nikdo neodebírá stlačený vzduch a tlak ve vzdušníku stejně pomalu klesá, až se nakonec kompresor sepne, je jasné, že máte co dočinění s úniky. V tom případě doporučujeme alespoň poslechem projít všechny spoje v systému, rychlospojky, spoje na potrubí či spojení hadic. Může pomoci také nanesení mýdlové vody do těchto míst. Vznikají tam bublinky? Vzduch uniká! Menší úniky na velkém systému rozvodů vzduchu vám dokáže provést specializovaná firma s měřáky. U úniků platí jedno – nikdy nešetřete na spojovacím materiálu.

Další tipy na snížení nákladů:

  • monitorujete využívání stlačeného vzduchu, zadejte kontrolní audit odborníkům
  • pečlivě vybírejte správný kompresor pro svůj provoz
  • snažte se obnovit maximum tepla z kompresorů, například pro vytápění provozu
  • ovládejte kompresory inteligentními řídícími jednotkami
  • nezapomínejte na pravidelnou údržbu celého systému

Víte, s čím vším vám pomůže úklidová firma Praha?

Je docela běžné, že pokud pracujeme ve velké budově plné kanceláří, tu a tam se můžeme potkat s milou ženou či mužem z úklidové firmy. Tyto společnosti většinou odvádí precizní práci, a my si mnohdy ani neuvědomuje, jak nám zútulňují a zpříjemňují pracovní prostředí. Tyto firmy ale provádí spoustu dalších činností. Možná budete překvapeni, co vše u nich můžete poptávat.

Široké spektrum úklidových služeb

Mnoho zákazníků může mít mnoho druhů požadavků. Právě proto jsou tady mnohé úklidové služby. Kupříkladu společnost Lepší úklid z Prahy nabízí úklid pro firmy, pravidelný úklid zahrnující všechny druhy úklidů, úklid a správu bytových objektů, odvoz odpadu a suti, úklid komerčních a nebytových prostor, výškové práce, ale i úklid domácnosti, strojové čištění garáží a jiných průmyslových ploch, péči o zeleň a zahrady, úklid společných prostor, odklízení sněhu, úklid veřejných budov a mnohé jiné.

Nechte si uklidit u vás doma

Stále populárnější je úklid domácností. Lidé si svého volného času váží a chtějí ho trávit s rodinou nebo tak, aby byli spokojení a nikoli ve stresu. Lepší úklid provádí komplexní úklid domácností a bytových prostor od 100 m² v Praze a okolí. Společnost vám uklidí jednorázově, pravidelně nebo provede generální úklid, umyje okna nebo vyčistí koberce. Ať už vyberte jakoukoli službu, vždy zaručuje precizně odvedenou práci, osobní přístup a příjemné ceny. Pracovníci jsou prověřeni a vyškoleni, a tak společnost garantuje 100 % kvalitu odvedené práce. Úklid i další služby provádí jen profesionální čisticí technikou a ekologickými mycími prostředky.

Svěřte se i vy do péče této úklidové firmy Praha a uvidíte, že nebudete svých peněz litovat. Užijete si volno s rodinou, nebo čas strávíte jinak lépe, než úklidem, a poté, co Lepší úklid opustí váš domov, se budete kochat krásně uklizenou domácností.

Uhlíková stopa společnosti a jak ve firmě řídit její snižování

Co je uhlíková stopa společnosti

V poslední době stále více společností buď na dobrovolné bázi, či pod tlakem legislativy a svých odběratelů přistupuje k měření a výpočtu uhlíkové stopy své organizace. Co si můžeme pod tímto pojmem představit?

Uhlíková stopa je nepřímým ukazatelem spotřeby energií, výrobků a služeb, přepočtená a vyjádřená

Jako množství emisí skrze ekvivalent CO2. Jednoduše řečeno měří množství skleníkových plynů, které odpovídají aktivitám či produktům dané firmy. Uhlíkovou stopu v současné době měří a vykazují tisíce firem v zahraničí a desítky firem v České republice. Jejich reporting se stává korporátním standardem podobně jako environmentální systémy řízení (EMS) či společenská odpovědnost firem (CSR).

Pilíře strategie snižování uhlíkové stopy

Závazek měření a vykazování skleníkových plynů firem není jednorázovou aktivitou firmy, ale vyžaduje strategický a organizační přístup. Zároveň by měření uhlíkové stopy společnosti postrádalo smysl, pokud by nenásledovala konkrétní opatření podniku k jejich snížení. Tato opatření by také neměla být nahodilá, ale měla by být součástí dlouhodobého plánu snížení emisí či komplexnější strategie udržitelnosti. Tyto iniciativy by samozřejmě měly mít podporu vedení, potřebné zdroje a být pravidelně vyhodnocovány a aktualizovány. Jde tedy o cyklus dobře známý z jiných oblastí řízení podniků.

Základními pilíře takového plánu by měly být:

1. Závazek managementu a včlenění do organizační struktury

Logickým prvním krokem je získání závazku managementu realizovat plán snižování firemních emisí. Součástí tohoto závazku by měla být alokace zdrojů (finančních, personálních) a určení odpovědnosti za přípravu a realizaci plánu snižování emisí. Vhodné je určit osobu zodpovědnou za oblast uhlíkové stopy, která má kromě reportingu na starost i přípravu plánu. V případě větších podniků může jít o interní tým odpovědný za udržitelnost či ne-finanční reporting.

2. Stanovení cíle snižování uhlíkové stopy

Stanovení cílů programu snižování emisí je důležitým prvotním krokem. Zdánlivě se jedná o jednoduchý krok, avšak musí být dobře interně prodiskutován a pro cíle musí být získána dostatečná interní podpora. Mezi nejčastějšími cíli firem najdeme:

– Minimalizace a řízení rizik spojených s emisemi GHG

– Dosažení úspor nákladů a povzbuzení inovace

– Příprava na budoucí právní regulace

– Ukázání vůdčí role firmy a společenské zodpovědnosti

– Účast v dobrovolných programech (jako je CDP, Science based targets apod.)

– Dosažení uhlíkové neutrality

Velmi důležité je také rozhodnutí, zda společnost zvolí absolutní, či relativní cíl snižování emisí.

Zvolení konečného roku pro naplnění daného cíle je také strategickým rozhodnutím. Podniky nejčastěji pevně stanoví cílový rok, kdy má být dosaženo snížení emisí oproti výchozímu roku. Příklad tohoto postupu je cíl snížit emise o 25 % v roce 2025 oproti roku 2015. Klíčovým kritériem pak je dosáhnout porovnání srovnatelných údajů na meziroční bázi.

3. Ekonomické zdůvodnění, byznys case

Je samozřejmé, že organizace nebude realizovat žádná opatření ke snižování své uhlíkové stopy, aniž by znala náklady na tato opatření. Realizaci plánu snižování emisí proto lze realizovat jako standardní byznys case. Finanční stránku uhlíkové stopy organizace, tedy náklady spojené s uvolňováním a snižováním emisí GHG v podniku, mohou ovlivnit následující faktory:

– Cena energií, paliv a elektřiny, které podnik spotřebovává.

– Provozní náklady zdrojů emisí, vozidel či zařízení.

– Náklady na vyhovění stávajícím zákonům a regulačním opatřením.

– Předpokládané náklady na budoucí regulaci či daně (např. uhlíková daň).

– Náklady či výnosy spojené s účastí v emisním obchodování s uhlíkem, jako je systém EU ETS.

– Informace o úsporách, dosažených díky přechozím opatřením (například díky ekoefektivnímu designu nové budovy či energeticky úsporným opatřením).

4. Nastavení KPI a rámce jejich sledování a reportování

KPI či Indikátory slouží k hodnocení pokroku směrem k vytyčenému cíli. V rámci strategie udržitelnosti je běžné mít sadu indikátorů, které obsahují tlak na efektivnost, hospodárnost a kvalitu jednotlivých opatření, ale také na snižování uhlíkové stopy jako celku. Umožnují také porovnat výkon podniku ve vztahu k dalším firmám v sektoru či ve vztahu k nejlepší praxi. Každý indikátor musí být jasně definován, včetně způsobu výpočtu, zdrojů dat, odpovědnosti za sledování, frekvence sledování a způsobu reportingu. Právě monitoring a reporting KPI je pak nedílnou součástí implementace plánu. Mnoho firem si v poslední době dává za cíl i uhlíkovou neutralitu, ke které se zavázala do roku 2050 i Evropská unie.

5. Komunikace a prezentace plánu, školení

Úspěch realizace plánu silně závisí na způsobu zapojení zaměstnanců podniku a na jejich kompetenci. Doporučujeme proto závazek firmy každoročně vypočítat uhlíkovou stopu aktivně komunikovat, a to jak interně, tak externě. Mezi osvědčené opatření patří zapojení interního komunikačního týmu, office managementu či pravidelná školení pro zaměstnance anebo vedení firmy. Společnost by se také měla snažit komunikovat své úsilí o snížení emisí se svými obchodními partnery, dodavateli, odběrateli a zákazníky.

Zajímá-li vás výpočet uhlíkové stopy a strategie jejího snižování, kontaktujte nás. Poradenská firma Sustainables s vámi tuto problematiku ráda prodiskutuje a případně připraví návrh projektu ať už v oblasti měření uhlíkové stopy, či strategií udržitelnosti.